Martina! Utöver att vara grundare till ett flertal företag & mamma så är du också en framgångsrik innovatör. Varifrån får du alla idéer ifrån egentligen?
Jag är väldigt intresserad av människor och beteenden. Jag tycker om att förstå mig på vad människor tänker, känner, önskar sig och saknar. Jag har lyckats basera mina egna produkter på det jag märkt saknas. Ta t.ex. SkinPlan; vem vill inte ha vetenskapliga underlag på hur deras hud mår, rekommenderade produkter och sedan en uppföljning där de själva får se hur deras hud förbättrats? Gällande mitt patent SunControl så ville jag inte ta fram ytterligare ett solskydd när jag insåg att problemet med solskydd är att konsumenten inte förstår hur SPF fungerar. Därför gjorde jag en förenklad version där en UV-sensor mäter hur stark solen är och tillsammans med tabellen på flaskan berättar hur länge man kan vara säker i solen, den dagen. Det var en stor vinst för mig att Cancerhjälpen uppskattade min idé och valde att stå bakom den.
När jag tog fram Infuzion insåg jag att det är ca 20-23% av världens befolkning som har nålfobi vilket innebär att de undviker allt som har med nålar att göra, t.o.m. nödvändiga medicinska behandlingar. Jag insåg att även denna grupp människor efterfrågar en bättre hudstruktur och en fuktboost. Så jag lyckades än en gång lösa problemet.
Hur hamnade du inom estetisk medicinteknik?
Jag arbetade länge inom reklam och hamnade till slut på Anteis i Schweiz som global kommunikation och marknadschef. De hade tagit fram en revolutionerande filler som hette ESTHELIS, som sedan blev Belotero. Då väcktes mitt intresse och när jag sedan slutade där så hörde jag talas om en ny filler som skulle lanseras och att de som låg bakom den var ett otroligt duktigt team. Jag var övertygad om att deras produkt skulle bli fantastisk. Vilket den blev. Jag kontaktade då Vivacy och frågade ifall jag kunde få bli distributör för deras produkter i Skandinavien. Jag var ganska känd inom branschen för mitt framgångsrika jobb på Anteis, så jag fick direkt uppdraget att göra Stylage stort i Skandinavien.
Spännande!! Var det i samband med detta du lanserade SkinPlan?
När detta hände hade jag redan påbörjat mitt arbete med SkinPlan. När jag slutade på Anteis i Schweiz så satsade jag helt på SkinPlan. På så sätt började jag bygga upp mitt företag med de produkter som jag ansåg var bra för branschen. Då tog jag mig också an Infuzion-projektet och började ta bort, förenkla, förstå och ta fram produkter som faktiskt ger de resultat vi behövde.
Så när du inte gör detta vad uppskattar du att göra då?
Jag tränar varje dag och har kommit till insikt att ifall man ska leva ett långt & friskt liv så är det jätteviktigt att man är aktiv och rör på sig. Jag tror även stenhårt på att må bra och se bra ut hör ihop. Det var faktiskt den claimen jag gjorde för det Schweiziska bolaget; To look & feel your best. Efter träningen uppskattar jag att kolla på dokumentärer och läsa studier. Utöver detta har jag alltid ett projekt på gång. Mitt nästa är fotokonst. Jag har bestämt mig för att jag ska ha en foto-utställning nästa år. Den ska handla om att känna närhet till konsten.
Då återstår det bara den sista frågan, vad är det absolut bästa du har tillverkat?
Jag älskar Skin Repair Day Cream! Precis som Isabella Löwengrip. När hon startade hennes hudvårdsserie så ville hon att jag skulle tillverka hennes dagkräm. Då hon älskade Skin Repair Day Cream så blev det en liknande formula. Den tillverkade jag för henne i några år. Skin Repair hjälper mot mycket; utslag, torra fnasiga händer, finnar och kan användas till så mycket.